vervolg SA Cares 2

9 mei 2013 - Pretoria, Zuid-Afrika

Om het welzijn van het kind zoekt SA Cares een alternatief voor de jongen. Zo komt het ook geregeld voor dat tweelingen worden gescheiden door de ouders zelf. De een zegt dat het een slecht teken is in de cultuur en de ander geeft aan dat de moeder veelal te zwak is meer dan 1 kind te voeden. Wel verhaal het ook moge zijn, de sterkste blijft bij de moeder en de ander wordt elders in de familie grootgebracht of soms zelfs aan het lot overgelaten. In de cultuur is definitief afstaan uit den boze, de kinderen worden nog eerder "kwijtgeraakt". De vrouwen die hun kind afstaan ter adoptie doen dat in het grootste geheim. Als het wel bekend wordt, wordt de moeder verstoten. En dan realiseer ik me hoeveel geluk wij met onze kinderen hebben gehad en hoe moedig hun biologische moeder moet zijn geweest. Die in het geheim het beste voor haar 3 dochters heeft gewild en volgens zeggen is verstoten... Het is de wereld op zijn kop...

Dan is het ontroerend om te zien hoe vrouwen in de townships hun leven hebben gewijd aan het verzorgen van kinderen die overdag door de wijk lopen omdat vader er niet is en moeder geld probeert te verdienen. Ze dragen alleen de kleintjes mee op hun rug, de anderen moeten zich masr redden. SA Cares zorgt voor kosteloze opvang en educatie en houdt zo de kinderen van de straat. Wat een dag...

We gaan naar het vliegveld en over 11 uur zijn we in een heel andere wereld. Het liefst ging ik nu via dezelfde route naar het vliegveld, maar t is tijd om te gaan, t is goed zo....