Weer naar Pretoria

7 mei 2013 - Pretoria, Zuid-Afrika

Vandaag 7 mei nemen we na het ontbijt afscheid van Pippa en de honden komen nog even voorbij met een speeltje. Nadat de bus weer is ingepakt gaan we weer richting Pretoria. De reis gaat voorspoedig en er is vandaag wat minder te zíen als anders. We rijden nu via de vlakke provincie de Vrijstaat naar Gauteng met veel maïsvelden en grasland met runderen. Rond 14.30u zijn we weer terug bij guesthouse the Rose en de kids willen graag even zwemmen. Ondanks het ijskoude water trekken ze een paar baantjes. Om 18.30u komt Marita aan en flink wat Afrikaanse drukkies gaan we naar een restaurant in de buurt. Het voelt goed haar weer te zien en te spreken. Onder het eten komen geregeld dingen van 10 jaar geleden voorbij. Ze verteld honderduit over south Africa cares for life over het toen en nu. Ze verteld over de mogelijkheden om een project te bezoeken waar kinderen worden opgevangen waarvan de ouders zijn overleden aan hiv en waar een oma soms zorgt voor wel 10 kleinkinderen of als oma er niet meer is, zorgt de oudste dochter voor haar broertjes en zusjes. Veelal verdient de oudste zus noodgedwongen geld door prostitutie terwijl ze net 14 is. De oma kreeg toen ze voor de kinderen zorgde nog inkomsten van de ouders, maar nu die zijn overleden is er geen geld. SA Cares helpt de oma's en geeft de huidige jeugd voorlichting over met name hiv. Marita belt een van haar contacten en regelt dat we donderdagochtend om 9.00u worden gehaald door medewerkers van SA Cares for life. Na het eten lopen we terug naar the Rose en kletsen we nog gezellig een eind verder. Tot mijn schrik verdwijnt Marita naast mij en ligt ineens languit, gestruikeld in het donker. Marijke vindt gelukkig Marita's bril in het donker en mankeert Marita gelukkig niks. Het was een heerlijke avond, baie dankie vir die geselle kuier by 41.

1. Marianne:
    10 mei 2013
    Wat bijzonder om na zoveel jaar weer even contact te hebben, wat zal blij zijn geweest dat hetmet jullie dames zo goed gaat
    Gr. Marianne, Michiel en de boys
  2. Marita:
    17 mei 2013
    Dit was so heerlik om saam met julle te kon gaan eet by Cafe 41. Gelukkig het ek geen beserings met die val, slegs my ego is effens gekneusd! :-)

Ek is bly julle het die besoek aan Mabopane geniet en hoop dat julle ons binnekort weer sal besoek.

'n Egte Suid-Afrikaanse drukkie vir elkeen van julle
    Marita xxx