Naar Bergville, dalmore guestfarm

5 mei 2013 - Bergville, Zuid-Afrika

We vertrekken bijtijds naar Bergville omdat we nog graag een typisch Afrikaanse kerkdienst willen meemaken. De vorige dag zijn we gewezen op de Jezus Dome als goede en veilige locatie om heen te gaan. Bij aankomst is er bijna geen plekje te vinden voor de auto, wat een drukte. Bij het het uitstappen horen we de gezangen en lopen met meerdere mensen naar binnen. Het is ongeveer 9.30u en de dienst is reeds 1, 5 uur bezig en blijkt door te gaan tot 18.00u. Je kunt hier dus blijkbaar in en uitlopen. Als we plaatsnemen begint net de preek in het Engels over het huwelijk, door een vrouwelijke predikant wordt op een beetje amerikaanse wijze verteld wat wel en niet goed is etc etc. We wachten totdat de vrouw klaar is en verwachten we getuige te kunnen zijn van het intense zingen. Niets is minder waar, haar man gaat verder waar zij geëindigd is. Hij begint met dat god Adam en Eve heeft geschapen ipv Adam en Steve, heeft zijn oordeel klaar over gescheiden mensen en gaat verder op een orthodoxe wijze wat goed is en slecht. Ik haak af om zijn gedachte goed, terwijl een aantal van ons al afhaken omdat het slecht te volgen is in het Engels, we gaan weer op weg. Onderweg pakken we een lunch daar waar Wi-Fi is om de laatste nieuwtjes te kunnen lezen, de reislogger bijwerken en face-timen. De reis naar een andere locaties gaat steeds ongemerkt voorbij door alles wat er onderweg te zien is. De dieren, de mensen en de diversiteit in woonruimte (villa's vs sloppenwijken).